Retrocolumn: V

[[[Bij het lezen van deze retrocolumn dient u er rekening mee te houden dat de verteller tijdens het schrijven ervan vierentwintig was; of u dus even niet alle Raymonds van verschillende leeftijden over een kam wilt scheren]]]

Veel mensen zeggen dat stukjes schrijven een goede uitlaatklep is. Die starten dan een weblog uit angst dat er anders een keer een bloedpropje de verkeerde hersenhelft in schiet. Maar ja, op zo’n log kun je natuurlijk ook niet alles kwijt.

Stel nou dat je een aangeboren afkeer van anders gekleurde soortgenoten hebt (dat kan, die mensen bestaan). Dan is het nog niet zo verstandig dat ongemak zomaar even op het web te knallen. Voor dat je het weet neemt iemand er aanstoot aan. En als diegene toevallig niet net zo’n meesterlijk schrijver is als jij dat bent, zal hij toch een andere uitlaatklep moeten zoeken.

Wat ik ermee wil zeggen is dat je helemaal geen podium nodig zou moeten hebben om je frustraties te uiten. Kijk, alle mensen lopen wel eens tegen probleempjes aan in hun leven. Maar het is gewoon niet handig om je zwarte medemens recht in zijn donker getinte gelaat te zeggen dat je de pest aan hem hebt. Dat kun je beter even s avonds in bed aan je vrouw ventileren. Of anders bij een gediplomeerd psycholoog, daar zijn die mensen voor.

Natuurlijk is dit een probleem waar ik zelf mee zit, anders zou ik er niet over beginnen. Niet dat ik een hekel aan negers heb, maar ik vind het wel moeilijk om mezelf te uiten. Oef, het is maar goed dat het tegenwoordig sexy is om je gevoelens bloot te geven. En dan heb ik het nog niet eens over die 5 kilo overgewicht gehad.

Met schrijven kan ik mezelf wel aardig in de hand houden, maar op de radio is het allemaal toch een stuk ingewikkelder. Vooral wanneer ik collega Mark van der Molen aan mijn rechterzijde tref.

Dat woord ‘rechterzijde’ is niet geheel toevallig gekozen. De uitzendingen die wij samen maken ontaarden namelijk vaak in opruiende toespraken van het niveau waar Fidel Castro zich voor zou schamen. Maar die is dan ook veel linkser dan wij en zou het niet in zijn hoofd halen om een grootheid als Marcel van Dam belachelijk te maken.

We hebben besloten de verstandige en fatsoenlijk opgeleide Kink FM luisteraar maar niet meer lastig te vallen met onze politieke beschouwingen. Op een gegeven moment werden die goeie ouwe Centrumdemocraten te vaak rechts ingehaald. Maar we zetten onze samenwerking wel voort op een nieuw internetstation. Waarom weet ik ook niet, soms lopen dingen nou eenmaal zo. Het is oog om oog, banaal, en alles valt omhoog.

Geef een reactie

