Retrocolumn: Rust

[[[Bij het lezen van deze retrocolumn dient u er rekening mee te houden dat de verteller tijdens het schrijven ervan vierentwintig was; of u dus even niet alle Raymonds van verschillende leeftijden over een kam wilt scheren]]]

Wat is het toch verdomde moeilijk om anno 2006 een beetje rust te vinden in dit overbevolkte land. Gelukkig kun je dit anno 2006 gewoon hard opschrijven zonder gelijk voor racisme te worden aangeklaagd. Hoe anders was dat anno 1992.

De Centrumdemocraten van wijlen Hans Janmaat en onze Pim hebben in de tussentijd baanbrekend werk verricht. Moet je nagaan hoe ongelukkig de mensen pakweg 10 jaar geleden nog waren in dit mooie welvarende land.

Mijn zoektocht naar stilte begon afgelopen zondagmorgen; met pinksteren was ik twee dagen vrij. Maar van het woord pinksteren wordt een column meestal erg saai dus terug naar die stilte. Omdat mijn buren wat luiduchtig zijn en dit land overbevolkt, zocht ik mijn rust buitenshuis.

Enige tijd geleden had ik oud Roulette-collega Rudy Mackay op de trap van het stadhuis te Utrecht zien zitten. Hij zag er vermoeid uit en genoot zichtbaar van de zon. Dit leek me ook wel wat en met mijn vermoeide en chagrijnige hoofd nam ik plaats op de oude steenen trap.

Natuurlijk gaat er steeds iets mis:
de zon droogt alle pennen uit,
de wind ontvoert de kaart naar zee,
de branding spoelt de woorden weg
en spuugt de resten op de kant.

Bovenstaande dichtregels van Ingmar Heytze moeten bij de lezer een verontrustend, bijna ontheemd gevoel oproepen. Dat is namelijk precies de stemming die mij overviel toen een ietwat mollige, zichtbaar homoseksuele rugzaktoerist mijn kant op begon te praten. Wat is dat toch, dat mensen die alleen op reis gaan zo graag seksueel contact met anderen willen?

In het aangezicht van de dood kun je maar beter zo rustig mogelijk blijven. Daarom besloot ik niet te reageren op de avances van de rugzak. Die bestonden aanvankelijk uit de opmerking ‘Lekker hè, die zon?’. Even later gevolgd door het met verleidelijk Duits accent uitgesproken ‘Are the stores closed today?’.

Tegen kwart voor 11 op de eerste pinkstermorgen zocht ik mijn heil bij de Burger King.

Geef een reactie

