Zijn er nog antwoorden?!

Vorlesebühne, avond voor kort vreemd proza, 27 mei 2017

Tijdens de editie ‘Zijn er nog antwoorden?’ van de Vorlesebühne stelde ik een vraag aan het schrijverspanel. Mijn vraag luidde:

“Ik ben een rijschoolhouderszoon zonder rijbewijs en dat is niet aantrekkelijk voor vrouwen. Wanneer het je zelfs als rijschoolhouderszoon niet lukt om een rijbewijs te bemachtigen, tja, waartoe ben je dan wel in staat? Goede seks, zeker, maar na een keer of acht verlies ik mijn interesse. Zo komt het dat ik verslaafd ben geraakt aan internetdaten. Bij wijze van therapie stelde een goede vriend mij voor dat ik eens met mezelf zou daten. Mijn vraag is nu: hoe komt een mens zichzelf tegen op de digitale snelweg?”

Schrijfster Liesbeth Mende kwam met een antwoord:

Jij bent jezelf allang tegengekomen. Jij moet jezelf leren herkennen. Ga eens na met wie je allemaal een date hebt gehad. Stuk voor stuk mensen waarin jij jezelf herkent. Dat lieve lachje van dat meisje in de gele trui? Dat lijkt precies op je eigen lach waarop je wel eens oefent in de spiegel. Dat meisje in het paars dat hard lacht om je grappen over duiven? Zelf lach je ook het hardst om je duivengrappen.

Allemaal stukjes van jezelf waar je verliefd op wordt, maar die je na een keer of acht verafschuwt en dan ren je ervan weg. De confrontatie is te groot. Het komt te dichtbij. En dan ga je weer op zoek naar een ander. Een ander stukje van jezelf waar je verliefd op wordt.

Schaam je niet, blijf maar lekker even vrijen met die stukjes van jezelf. Geniet ervan. Maar hou die rijschool van je ouders erbuiten. En vooral het feit dat je geen rijbewijs hebt. Je gaat in de slachtofferrol zitten en dat is niet aantrekkelijk. Ook voor jezelf niet.

***

Zelf behandelde ik ook een vraag die was ingestuurd. Deze vraag was:

“Wat heeft u nodig om de doodlopende straat waarin u woont een nieuwe dimensie te geven?”

Mijn antwoord:

Wat ik nodig heb om de doodlopende straat waarin ik woon een nieuwe dimensie te geven? Qua verkeer is een doodlopende straat niet zo spannend dus laat ik het breder trekken. Om te beginnen kan ik niet zonder straatcoach. Werkelijk, ik heb geen idee hoe ik een brief zou moeten posten zonder hulp van een straatcoach. Een aftrekcoach zou overigens ook prettig zijn. Een af-trekcoach, bestaat dat? Het kan niet anders dan dat dat bestaat, een aftrekcoach. Iedereen is coach tegenwoordig, je hoeft maar de stam van een werkwoord te nemen, er ‘coach’ achter te zetten en je hebt een aftrekcoach. Maar goed zo’n aftrekcoach is meer voor binnenskamers, zelfs in een doodlopende straat ga je niet zomaar staan masturberen, ik tenminste niet.

Een buurtregisseur, ja een buurtregisseur hebben we nodig. We hebben namelijk nog zo’n modern fenomeen in onze straat: tuig-vloggers. Jaren lees je in de krant over straatcoaches en buurtregisseurs, maar op het moment dat de buurjongens beginnen met hun wekelijkse tuigvlog is er geen buurtregisseur te bekennen.
KAN DAAR IETS AAN GEDAAN WORDEN MISSCHIEN?!!

Geef een reactie

