Huiskamer

Maandagavond 9 januari, dat is voor niemand feest, denk ik terwijl ik over een druilerige Oudegracht loop. Heeft er ooit iemand eer behaald aan maandag de negende januari? Mensen haasten zich door duisternis naar huis, het is een bonte kermis van autolichten, fietslampjes en straatlantaarns om mij heen. Ik voel me somber worden.
Aan de andere kant ik kan denken: dit is de stad waarin ik woon en wandel, en deze stad is mijn huiskamer. Ik kan nu met iedere voorbijganger een praatje proberen aan te knopen. Vragen wat hij of zij heeft meegemaakt in zijn leven of hoe hij of zij over monogamie denkt. Echte gespreksonderwerpen, geen oppervlakkig geneuzel over werk en ambities. En dan is dit nog maar maandagavond 9 januari, moet je nagaan als het straks voorjaar is, wie ik dan allemaal tegenkom in mijn huiskamer! Utrecht, de huiskamer van vierhonderdduizend mensen! En wat is nou vierhonderdduizend? Dat is gewoon maar honderdduizend keer het aantal mensen waaruit ons gezin vroeger bestond!
My ever changing moods, ook in het nieuwe jaar zijn ze er weer bij.
Geef een reactie

