Nieuwe letters

Ik zou zo graag eens wat letters toevoegen aan de Nederlandse taal. Woorden toevoegen is al zo vaak gedaan, denk aan van Kooten & de Bie, die de Nederlandse taal verrijkten met woorden als regelneef, doemdenken en positivo. Maar dan de letters. Er zijn er zesentwintig in het alfabet en ik zie die letters als klei waar je van alles mee kunt maken. Een taalpurist ben ik niet. Taal is een levend iets, en ik weet zeker dat je over twintig jaar wordt uitgelachen als je nog ‘mijn fiets’ zegt in plaats van gewoon ‘me fiets’. Je bewust zijn van de spelling van een boeiende tekst is net zoiets als het aantal stoten tellen dat je nodig hebt om klaar te komen in een mooie vrouw. Maar goed, dit zijn dus alweer dik honderd woorden, met die letters schiet het vooralsnog niet op.

Geef een reactie

