Laatste applaus in oude Kom

Ons Utrecht, 11 mei 2012

NIEUWEGEIN – Het laatste applaus heeft geklonken in theater De Kom in Nieuwegein. Op de oude locatie welteverstaan, want over enkele weken neemt De Kom een nieuw gebouw in gebruik. Het toneelstuk ‘Eten met vrienden’, met onder andere Rick Engelkes en Miryanna van Reeden, was de allerlaatste voorstelling ooit in de oude theaterzaal.

Als de bezoekers de zaal inlopen, is alles nog zoals het altijd was. “Ah, u heeft stoel 2 en 3?”, vraagt de controleur bij de ingang. Geroutineerd werpt hij een blik op de toegangskaarten. “Dan kunt u het beste bij de andere deur naar binnen gaan”, adviseert hij vervolgens. Een kleine rondvraag onder de mensen in de foyer leert dat bijna niemand speciaal voor de allerlaatste voorstelling komt. “Wij komen uit Rhenen, inderdaad, dat ligt vlakbij Veenendaal”, vertellen twee vriendinnen die op een muurtje bij de trap zitten. “Ik hoorde net pas dat het de laatste voorstelling ooit in dit theater is”, vervolgt één van hen. “Maar we komen vooral voor dit toneelstuk hoor. Nieuwegein was voor ons gewoon het dichtste bij.”

Het is kwart over acht en volgens het boekje moet de voorstelling gaan beginnen. Er verschijnen echter geen acteurs op het toneel, maar een man in een zwart pak. Het is Roel Rasker, al meer dan twintig jaar directeur van theater De Kom. “Goedenavond dames en heren. U bent het waarschijnlijk niet gewend dat u zo vlak voor de voorstelling wordt toegesproken”, begint hij zijn praatje. En dan, op plechtige toon: “Het is vanavond niet zomaar een voorstelling. Vanavond wordt de allerlaatste voorstelling ooit in dit gebouw gespeeld. Na afloop zullen we daarom een glaasje drinken met elkaar. U bent bij deze van harte uitgenodigd. Geniet er maar even dubbel van, als straks het doek valt. Het zal de allerlaatste keer zijn. Morgenochtend wordt het doek verwijderd en worden de lampen naar beneden gehaald.”

Het toneelstuk ‘Eten met vrienden’ kan aanvangen. Op het podium staat een enorm keukenblok opgesteld. Rick Engelkes, Miryanna van Reeden, Lone van Roosendaal en Kees Boot spelen twee echtparen die goed bevriend zijn. Aan de keukentafel bespreken ze hun relatieproblemen, waarbij de emoties soms zeer hoog oplopen. “Ik vind het best een heftig stuk, maar ja, ik hou zelf ook eigenlijk meer van zang en dans”, vertelt een medewerkster van De Kom in de pauze.

Aan het einde van de show krijgen de vier acteurs een staande ovatie. Ze maken een diepe buiging, duiken de coulissen in, en komen terug voor nog een buiging. En daarna nog een keer. De zaal is bijna helemaal vol. Directeur Roel Rasker komt het podium op met vier bossen bloemen en overhandigt er één aan elke acteur. Na een paar minuten houdt het applaus op en verdwijnen Engelkes en zijn collega’s definitief aan de zijkanten van het toneel.

De tafels in de foyer zijn ondertussen gevuld met champagneglazen en schalen met kaasblokjes en worst. Het is de afscheidsborrel voor het oude gebouw. Roel Rasker is in een nostalgische bui. “Nostalgie, ja, dat is wat bij mij overheerst. Terugdenken aan alle dingen die hier zijn gebeurd. Voor mij persoonlijk is het een bijzondere tijd. Nu het afscheid van het gebouw, en later dit jaar ga ik met pensioen. Ja, ik ben al 65 en ik krijg al AOW. Maar wat straks voor iedereen gaat gelden, geldt nu al voor mij. Langer doorwerken dus. Ik wil de verhuizing in goede banen leiden, en daarna is het tijd om te vertrekken.”

Bij programmeur Els Beving zijn de emoties er nog niet. “Die komen morgenochtend pas, denk ik. Dan gaan ze de oude zaal afbreken. De kantoren zitten nog hier, dus ik zal morgen zien hoe alles uit elkaar gehaald wordt. Volgens mij realiseer ik me dan pas dat het voorbij is. Nu zit ik nog teveel in de sfeer van deze avond. Ik troost me met de gedachte aan de prachtige en grote nieuwe zaal. Daar kunnen straks meer dan zeshonderd mensen in.”

De acteurs komen ook nog even kijken in de foyer. Rick Engelkes zegt: “Ik heb hier vaak gespeeld. De Kom heb ik altijd een fijne zaal gevonden, maar hij voldoet niet meer helemaal aan de eisen van deze tijd. We merken dat bijvoorbeeld bij de musical ‘Kruimeltje’, die ik met mijn bedrijf produceer. Dat is een grote productie, en dan is het hier toch allemaal wat klein en onhandig met opbouwen. Ik verheug me daarom op de nieuwe zaal.”

Geef een reactie

