Kwantiteiten

Je hebt van die spotjes op tv waarin een sonore bromstem uitlegt dat een bepaalde ernstige aandoening nu voor eens en altijd de wereld uit moet. Mooi hoor, en ik heb makkelijk kletsen want ik heb vooralsnog geen ziektes die de wereld uit moeten. Alleen ik denk weleens: focussen we met zijn allen, ‘met elkaar’ om even een vreselijke ChristenUnie-uitdrukking te gebruiken, niet teveel op de kwantiteit van leven in plaats van op de kwaliteit? Een jaar telt sowieso een stuk of vijftig regenachtige maandag- of dinsdagmiddagen, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de druilerige zondagochtenden. Wat moet een mens met al deze extra gezonde tijd? Dat vertellen ze je er nooit bij in die tv-spotjes.

Gelukkig was er in 2015 een visionaire minister-president die het Nederlandse volk liet zien dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. In dit geval zelfs boven de kwantiteit van zijn eigen politieke leven. Nadat Mark Rutte de belofte dat er geen geld meer naar de Grieken zou gaan moest breken, hield hij een tien minuten durende toespraak, live op televisie. Hij zei: “Lieve mensen, beste kiezers, ik heb een enorme fout gemaakt door onder de hete lampen van een verkiezingsdebat dingen te beloven die ik niet waar kon maken. Dat spijt me heel diep, en als de oppositie een motie van wantrouwen tegen mij aanneemt begrijp ik dat prima. Ik leg hierbij voor Volk en Vaderland mijn ballen op het hakblok”. Het blijft natuurlijk Rutte, af en toe wat schuttingtaal hoort erbij.

“Het vertrouwen in de politiek is belangrijker dan mijn eigen carrière”, motiveerde de minister-president later die avond bij Pauw zijn opmerkelijke beslissing. Ook riep hij aan de talkshowtafel de huidige en toekomstige politici op om in verkiezingstijd nooit meer beloftes te doen waarvan niet zeker is dat ze kunnen worden waargemaakt. Geert Wilders zag zijn kans schoon. Tien dagen na de toespraak werd er een motie van wantrouwen tegen Rutte aangenomen. Hij moest gedag zeggen tegen het premierschap, maar kon het staatsmanschap begroeten. Want dat ben je natuurlijk, als je het belang van het vertrouwen in de politiek zwaarder laat wegen dan je eigen Linkedin-profiel.

Helaas leven we niet in een ideale wereld waar alle ziektes en overmatig communicatief getrainde politici uit verdwenen zijn. Rutte gaat volgend jaar zomer de geschiedenis in als een assertieve carrieretijger die ook een tijdje een mooi baantje had, zeker niet als een staatsman. Dat zal althans de inzet zijn van de karrenvracht aan tv-spotjes die andere partijen gaan uitzenden.

Geef een reactie

