Retrocolumn: kerkhof

[[[Bij het lezen van deze retrocolumn dient u er rekening mee te houden dat de verteller tijdens het schrijven ervan vierentwintig was; of u dus even niet alle Raymonds van verschillende leeftijden over een kam wilt scheren]]]

September komt er aan, en daarna oktober en november. In december is het al niet meer leuk. Dan glijdt dat mooie najaar af naar het niveau van spuitsneeuw en kerstborrels.

Ik hou gewoon van die herfst; de dreigende schemering en vogels die zich snel uit de voeten maken. Mijn mooiste najaarservaring had ik vorig jaar. Met een meisje. Ze heette Emmely de Heks. Het begon allemaal in een klein cafe; op een late dinsdagmiddag eind oktober tuurden Emmely en ik wat verveeld in onze lege glazen. Ik probeerde een pinda tussen mijn duim en wijsvinger te vermorzelen. Het gesprek ging weer eens over onze morbide hobbies. De hare zijn het luisteren naar Kate Bush en het fotograferen van geesten in verlaten treincoupe’s. Ik beperk me tot het eenzaam dwalen over begraafplaatsen van provinciestadjes. ‘Weet je, misschien moet je gewoon een keer mee naar zo’n kerkhof’, probeerde ik haar te verleiden. Ze hapte nog sneller toe dan ik had gedacht. ‘Ok laten we snel gaan, zometeen is het 6 uur en dan zijn ze allemaal dicht.’

We namen bus 12 richting de Biltstraat, waar je een grote Katholieke Begraafplaats hebt. Ik was er vaak langs gereden maar deze had me nooit zo getrokken. Misschien omdat ik er altijd ’s ochtends voorbij kwam en de zon dan meestal scheen. Nu in het halfdonker zag het er allemaal een stuk verleidelijker uit. De maan scheen door de bomen over de zerken. We hadden mazzel, want eigenlijk waren ze al gesloten. Maar toen we eenmaal voor het hek stonden, kwam er net een cameraploeg van RTV Utrecht naar buiten. Zo liepen we de uitgestorven en onverlichte grindpaden op. Na een lange zwerftocht wilde Emmely een kaars aansteken, en lachte ze me uit omdat ik dat gevaarlijk vond.

Ik kreeg opeens zin om met haar te zoenen. Nergens voel je zo dat je leeft als op een kerkhof in oktober.

Geef een reactie

