Youp van ’t Hek bij Utrecht College Tour

Utrechts Nieuws, 12 mei 2015
Youp van ‘t Hek was maandagavond te gast bij Utrecht College Tour. In de werfkelder van zalencentrum de Kargadoor aan de Oudegracht konden studenten de cabaretier vragen stellen over zijn carrière.
“Een belangrijk thema in zijn werk is de discrepantie tussen wat het maatschappelijke leven van je verwacht, en wat je zelf graag wilt.” Met deze woorden sluit de interviewster haar introductie van de gast van vanavond af. Dan komt Youp aangelopen door het gangpad tussen de stoeltjes. De studenten kijken allemaal even over hun schouder om de cabaretier z’n entree te zien maken.
Een paar tellen later zit Youp van ‘t Hek op de kruk naast de interviewster. “We beginnen even met je schoolcarrière Youp. Ik heb begrepen dat je je diploma hebt gehaald op de Ministerpark Mavo in Naarden…” Van ‘t Hek haakt meteen in. “Ja, daar heb ik uiteindelijk het enige diploma in mijn leven gehaald. Maar dat was wel nadat ik van vier andere scholen was afgetrapt.”
Daarna vertelt hij dat zijn wens om cabaretier te worden er al heel vroeg inzat. “Toen ik twaalf was, mocht ik een keer met mijn ouders mee naar Toon Hermans in Carré. Terug in de auto zei ik tegen mijn vader dat ik later Toon Hermans zou worden. Waarop mijn vader zei: ‘Nou, dan heb je hierbij je eerste grap gemaakt’”.
De studenten luisteren geconcentreerd als de cabaretier vertelt dat het inderdaad niet zo makkelijk was om zijn doel te bereiken. “Mijn schoolcarrière ging dus al moeizaam, en voor de kleinkunstacademie bleek ik ook niet erg geschikt. Albert Verlinde, die heeft kleinkunstacademie gedaan. Ik wil geen mensen kwetsen, maar jullie kunnen je misschien voorstellen dat ik me daar niet erg thuis voelde. Als je op het Frederiksplein in Amsterdam staat, en je kijkt naar al die kantoren… nou, in al die gebouwen heb ik gewerkt. Maar ik was ontzettend bang om later zo’n kantoorlul te worden. Dus dat was een goede stok achter de deur om mijn cabaret te laten slagen. Vanaf 1984 kon ik leven van het optreden.”
De studenten in het publiek stellen vragen over de meest uiteenlopende onderwerpen. Of Youp minder durft te zeggen na de aanslagen op het satirische tijdschrift Charlie Hebdo. Waarom het lied ‘Flappie’ nog ieder jaar zo populair is met kerst. Wat zijn kleinzoon vindt van de kinderboeken die hij geschreven heeft.
De cabaretier, na afloop in de piepkleine foyer boven het werfkeldertje: “Ach, ik puber zelf lekker door en ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar ik vind het leuk om die vragen van studenten te beantwoorden. Ik zeg ook altijd tegen de mensen waarmee ik werk: ‘Ik wil fietsen tegen de pui’. Studenten moeten gewoon een avondje naar Youp van ‘t Hek kunnen, dus de kaartjes mogen niet te duur zijn. Met mensen van mijn eigen leeftijd heb je dat gelul over caravans. Dan hou ik liever een beetje contact met de jongere generatie.”

Geef een reactie

