Column 070715: Halfjaarlijkse beschouwing

Het jaar 2015 is alweer ruimschoots over de helft. We zijn krakend en puffend naar het hoogste punt van de achtbaan opgetakeld, en nu laten we ons vrolijk in ons karretje naar beneden vallen. Krijsend en gillend, maar de handjes stoer boven het hoofd. De midzomerse zonnewende voorbij, richting duisternis en kerst.

Goedbeschouwd draaien we ieder jaar hetzelfde rondje om de zon. Of nee, niet eens ‘goedbeschouwd’, dat is gewoon een keihard feit. Sommige schepselen Gods mogen negenentachtig rondjes meedraaien, minder fortuinlijke broeders slechts een tien- of twintigtal.

Waarom zou je eigenlijk ooit iets nieuws of anders doen als je toch iedere keer datzelfde ritje maakt? Je kunt je in een mooi pak hijsen, de hele dag driftig over de zesde verdieping van een lelijk kantoorgebouw op een zouteloos industrieterrein langs de provinciale weg benen, en je druk maken over de implementatie van de nieuwste marketing tools of unique selling propositions. Maar je kunt het ook niet doen.  Het wordt vanzelf weer kerst. Nog 171 dagen.

Als je je koest houdt, mag je misschien wel nog een rondje mee. Hoewel de exploitant van de mysterieuze draaimolen waar wij met z’n allen in zijn beland geen kaartjes verkoopt. Hij gooit je er meestal zonder duidelijke opgave van reden uit. Nog een goede reden om je niet zo druk te maken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s