Column 030815: Badjuffrouw

Vandaag zag ik bij het zwembad zo’n klassieke badjuffrouw. Een magere, kleine gestalte met kort grijs haar en een streng gezicht. Dat deed me denken aan een vervelende ervaring die ik had op mijn achtste. Het gebeurde met schoolzwemmen. Ik deed een of andere oefening verkeerd, en precies zo’n strenge badjuf met kort grijs haar stelde me toen een intimiderende, nare vraag. “Zeg, zal ik die sticker met ‘Ik heb mijn B diploma’ even van jouw zwembroek afknippen?”

Als je de tien nadert, leer je langzaamaan dat de wereld niet per se een leuke plek is. Even daarvoor was mijn opa met pensioen gegaan. Hij was conciërge bij een Amsterdamse universiteit. Tijdens een uitgebreid diner aan een lange tafel kreeg hij een fiets cadeau. In mijn kinderbeleving was dat een heerlijke gebeurtenis; later ontdekte ik dat opa door een bezuiniging met vervroegd pensioen was gestuurd, en dat dat hard bij hem was aangekomen.

Het zijn allemaal vervelende herinneringen die je met je meedraagt. Ik ben nu vierendertig en mijn rugzak wordt steeds voller. Ik wilde gewoon even lekker een frisse duik nemen vanmiddag. Maar de duif-achtige badjuf, die met haar korte grijze haar langs de rand van het zwembad trippelde, deed me een vervelende jeugdherinnering herbeleven. En vervolgens moest ik weer denken aan mijn arme opa die zomaar werd afgedankt. Sadder and wiser, ja, dat ben ik absoluut.

Geef een reactie

